2015. december 20., vasárnap

József Attila Nem emel föl c. verse ezekkel a sorokkal zárul:

"Vizsgáld meg az én ügyemet,
mielőtt magam feláldoznám."

Na most az utolsó szóra én kamaszkoromtól fogva úgy emlékeztem, hogy "feloldoznám", és tegnap este döbbenten értesültem a valóságról. Az első gondolatom persze az volt, hogy Attila ingadozott, javítgatott, hol így tetszett neki, hol úgy -- nem lett volna ez idegen tőle. De nem, mindenütt kíméletlenül "feláldoznám" áll. Még abban reménykedtem, hogy az én ősi József Attila-kötetem a 70-es évek elejéről -- amely néhány elképesztő hibát tartalmaz --, talán az vezetett félre. De mára előkerült az agyonolvasott, borítótábláit vesztett kötet, és kíméletlenül közölte velem, hogy bizony ez is csak egy félreolvasás volt. Viszont a hatása negyven évig tartott.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése